پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119042
ازدواج دور از جوانان، جوانان دور از ازدواج
تاریخ انتشار : 1393/07/07 08:20:41
نمایش : 1116
به مناسبت هفته ازدواج که از چهارم مهر مصادف با اول ذي‌الحجه و سالروز ازدواج امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) آغاز شده موانع ازدواج جوانان را با کارشناسان اين حوزه در ميان گذاشته و راه‌حل‌هاي آنها را بررسي کرديم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاهش آمار ازدواج و افزايش طلاق در کشور مساله نگران‌کننده‌اي است که کارشناسان بارها نسبت به آن هشدار داده و مي‌دهند، برخي از آنها جوانان را به فرار از ازدواج و مسئوليت‌پذيري متهم مي‌کنند، اما در مقابل جوانان نيز روي مشکلاتي که مانع ازدواج آنها شد​ه پافشاري کرده و معتقدند در سايه نبود شغل، درآمد، تورم و امنيت شغلي آنها نمي‌توانند براي آينده خود برنامه‌ريزي کنند به همين دليل شروع يک زندگي مشترک ممکن است با مشکلات جديدي برايشان همراه باشد؛ مشکلاتي که به احتمال زياد خيلي زود روياهاي شيرين آنها را به کابوس طلاق بدل مي‌کند.


به مناسبت هفته ازدواج که از چهارم مهر مصادف با اول ذي‌الحجه و سالروز ازدواج امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) آغاز شده موانع ازدواج جوانان را با کارشناسان اين حوزه در ميان گذاشته و راه‌حل‌هاي آنها را بررسي کرديم.

سختگيري‌هاي غيرمنطقي والدين يکي از مشکلاتي است که گريبان زوج‌هاي جوان را هنگام ازدواج مي‌گيرد، برخي پدر و مادرها به دليل چشم و همچشمي با ديگر اقوام به وضع مالي خود و فرزندشان توجهي نداشته و با برگزاري مراسم پرهزينه و در نظر گرفتن مهريه‌هاي سنگين به قول معروف جلوي پاي جواناني که قصد ازدواج دارند، سنگ مي‌اندازند.

محسن ايماني، عضو هيات مديره دانشگاه تربيت مدرس و کارشناس حوزه ازدواج در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: بايد نگرش‌هاي والدين در برخي موارد تغيير کند، چون سختگيري‌هاي آنها به يکي از موانع ازدواج جوانان تبديل شده است. براي نمونه در نظر گرفتن مهريه‌هاي سنگين و برگزاري مراسم پرهزينه از اين موارد است.

البته سختگيري نکردن به اين معنا نيست که نبايد حداقل‌ها را در نظر گرفت، زيرا چنانچه توقع و تعادلي در بين نباشد زوج‌ها بخوبي قدر يکديگر را نمي‌دانند.

نکته اينجاست که اغلب جوانان اين روزها براي تهيه شغل با مشکل رو‌به‌رو هستند و آن دست از جوانان نيز که شغل دارند درآمدشان آنقدر پايين است که نمي‌توانند از پس هزينه‌هاي سنگين ازدواج بربيايند.

ازدواج بي‌مايه فطير است

شروع زندگي مشترک اين روزها با حداقل‌ها نيز مشکل است، براي نمونه چنانچه حداقل‌ها را براي شروع يک زندگي مشترک در نظر بگيريم، بايد گفت رهن يک آپارتمان کوچک در حاشيه شهري مانند تهران دست‌کم 30 ميليون تومان آب مي‌خورد و در خوشبينانه‌ترين حالت وقتي زوج جوان بايد بي‌خيال برگزاري مراسم در تالار و سفر ماه عسل شده و حدود 20 ميليون تومان نيز براي خريد جهيزيه، مهماني مختصر و خريد‌هاي ضروري ديگر کنار بگذارند. بنابراين بايد تاکيد کرد ​ ازدواج آسان که اين روزها برخي مسئولان و کارشناسان حوزه ازدواج از آن دم مي‌زنند نيز آنقدر آسان نيست. به همين دليل مسئولان بايد فکري براي برطرف شدن اين مشکلات کنند.

ايماني اظهار مي‌کند: امکانات جوانان براي شروع زندگي کم است، بنابراين والدين در صورتي که توان مالي دارند بايد به جوانان کمک کنند، براي نمونه همان طور که در زمان مجردي حواسشان به جوانان است، چنانچه مي‌توانند بعد از شروع زندگي مشترک نيز بهتر است به آنها کمک کنند.

وي با تاکيد بر اين که در اين ميان مسائل اقتصادي براي جوانان​ مشکل‌سازتر است وقتي ​ بخواهند با طبقه بالاتري از خود ازدواج کنند، مي‌افزايد: مشکلات اقتصادي زماني بيشتر خود را نشان مي‌دهد که شخص بخواهد با طبقه بالاتر از خانواده‌اش ازدواج کند، براي نمونه اکنون برخي دختران با اين که وضع مالي خانواده‌شان مناسب نيست، مي‌خواهند با خانواده‌اي که وضع مالي مناسبي دارد ازدواج کنند يا پسراني از طبقه متوسط قصد دارند با دختري از طبقه مرفه جامعه ازدواج کنند؛ اين طرز فکرها سبب شده مشکلات اقتصادي بيشتر خودنمايي کند.

يه روز خوب مي‌آد

مانع ديگري که سبب شده ازدواج جوانان با تاخير انجام شده و سن ازدواج در کشورمان بالا برود، برخي توقع‌هاي غيرمنطقي خود جوانان است. براي نمونه بعضي از آنها تصور مي‌کنند تا خانه و ماشين نداشته باشند نبايد تن به ازدواج بدهند، اما نبايد فراموش کرد که با شروع زندگي زناشويي زوج‌ها به کمک يکديگر بهتر مي‌توانند به اين اهداف برسند.

عضو هيات مديره دانشگاه تربيت مدرس يادآور مي‌شود: جوانان نبايد منتظر بمانند وضع مالي‌شان خوب شود بعد ازدواج کنند، زيرا افرادي که چنين تصوري دارند از سن ازدواج عبور مي‌کنند، اين در حالي است که با شروع زندگي مشترک خداوند نيز به آنها کمک کرده و مشکلاتشان سريع‌تر حل و فصل مي‌شود.

وي با اشاره به اين که روابط خارج از عرف جوانان نيز يکي از موانع ازدواج است، خاطرنشان مي‌کند: چنين روابطي سبب مي‌شود جوانان به سمت زندگي مشترک نروند به همين علت بايد آموزش‌هاي لازم به آنها داده شود.

مساله ديگري که مي‌توان به آن اشاره کرد، اين است که با افزايش آمار طلاق تعدادي از جوانان تجربه زندگي زناشويي را داشته‌اند و به همين علت براحتي با جنس مخالف خود ارتباط برقرار مي‌کنند، بايد تاکيد کرد اين رفتار به جوانان مجرد نيز سرايت کرده و سبب بي‌ميلي آنها نسبت به ازدواج مي‌شود.

به گفته وي، براي تغيير نگرش جوانان مسئولان بايدکارهاي فرهنگي انجام دهند، براي نمونه استادان دانشگاه بايد در اين باره توصيه‌هاي مناسبي به جوانان ارائه و در کلاس‌هاي درس نکات زندگي را نيز به جوانان آموزش دهند.

حمايت‌هاي دولت

اين در حالي است که مسئولان نيز مي‌توانند با کنترل تورم و ايجاد شغل و امنيت شغلي براي جوانان، موانع ازدواج آنها را برطرف کنند. براي نمونه دولت مي‌تواند با قبول بازنشستگي پيش از موعد کارمندان يا برخورد با افرادي که اکنون چند شغل و پست دولتي دارند، زمينه را براي اشتغال تعدادي از جوانان بيکار آماده کند.

ايماني عنوان مي‌کند: مسئولان بايد به جوانان مسکن ارزان‌قيمت داده و مقدمات صاحبخانه شدن آنها را فراهم کنند.

اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، عضو کميسيون اجتماعي مجلس نيز در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: تمام موانع موجود از سوي دولت قابل حل و فصل نيست، چون اگر دولت همه امکانات را نيز در اختيار داشته باشد، نمي‌تواند مشکل ازدواج نکردن جوانان را برطرف کند، هرچند دولت در ايجاد سبک زندگي نقش دارد که البته اثر غيرمستقيم رفتار دولت‌هاست.

نکته اينجاست که دولت در اعطاي کمک‌هاي اقتصادي به جوانان نيز مشکلات جدي دارد و نتوانسته کارهاي لازم را انجام بدهد. براي نمونه وام ازدواج تا مدتي قبل پرداخت نمي‌شد و حالا که دوباره روند پرداخت آن به صورت محدود آغاز شده، مبلغ آن تناسبي با رشد تورم ندارد.

تغيير سبک زندگي

غلامرضا قاسمي کبريا، مدرس دانشگاه نيز در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: اکنون سبک زندگي خانواده‌ها تغيير کرده، توقعات آنها بالا رفته و ديگر تمايلي به برگزاري مراسم ساده ​ جشن ازدواج ندارند. در چنين شرايطي اگر بخواهيم ازدواج آسان را مطرح کنيم، بايد طرحي ارائه دهيم که با سبک زندگي حال حاضر خانواده‌ها همخواني داشته باشد.

مسئولان بايد با سرمايه‌گذاري روي برنامه‌هاي فرهنگي، جوانان و خانواده‌ها را نسبت به عواقب برگزاري مراسم پرهزينه ازدواج آگاه کنند؛ زيرا تعداد زيادي از جوانان به دليل هزينه‌هاي غيرمنطقي در سال‌هاي اول زندگي خود بدهکار شده و روزهاي زندگي آنها به جاي خوشي و آرامش، تحت تاثير قسط و بدهکاري‌ها رو به تلخي مي‌گذارد.

اين در حالي است که وقتي جوانان معناي واقعي زندگي آرام را درک کنند، به اين نتيجه مي‌رسند که مي‌توانند به صورت پله‌اي نيازهاي خود را برطرف کنند، به اين شکل زوج‌هاي جوان اصراري براي داشتن خانه و خودرو در شروع زندگي نخواهند داشت.

ايماني بيان مي‌کند: چنين مشکلاتي فرهنگي است، اما نبايد فراموش کرد ​ رفع مشکلات فرهنگي و تغيير رفتارهايي اينچنيني به زمان نياز دارد. براي نمونه در چند سال گذشته خيلي از خانواده‌ها طرفدار برگزاري مراسم پرهزينه شده‌اند و براي تغيير ديدگاه آنها بايد کار فرهنگي کرد که به زمان نياز دارد.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس يادآور مي‌شود: سبک زندگي به خانواده مربوط است، اکنون فرهنگ فردگرايي در حال شيوع است. براي حل اين معضل نيز تمام نهاد‌هاي حاکميتي و مردم بايد تلاش کنند.

قاضي‌زاده هاشمي براي مثال به وضع خانواده‌ها در زمان جنگ جهاني اول اشاره و خاطرنشان مي‌کند: در زمان جنگ جهاني اول حدود شش ميليون ايراني در مدت چهار سال به دليل شدت فقر و گرسنگي فوت کردند به همين دليل جمعيت 26 ميليوني آن زمان کشور به حدود 19 ميليون رسيد، اما در همان ايام سن ازدواج پايين بود؛ يعني با توجه به وجود مشکلات زياد پاسخ دادن به نياز ازدواج جوانان اولويت خانواده‌ها بود.

به گفته وي، يکي از اولويت‌هاي خانواده‌ها بايد پرداختن به ازدواج فرزندان باشد، ولي اين اولويت با گذشت زمان کمرنگ شده است.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين که براي رفع موانع ازدواج چنين مسائلي بايد احيا شود، ابراز مي‌کند: حل مشکل ازدواج جوانان نياز به کار آسيب‌شناسي عميق دارد.

به عمل کار برآيد، نه به حرف

چند سالي است ​ در هفته ازدواج مسئولان به مناسبت اين هفته نشست‌هاي خبري برگزار مي‌کنند، اما نکته اينجاست که چنين نشست‌هايي گرهي از کار جوانان باز نمي‌کند، زيرا به نظر مي‌رسد مسئولان نيز در حد کارشناسان اين حوزه عمل کرده و فقط به ارائه توصيه و بيان مشکلات بسنده مي‌کنند، ولي وظيفه مسئولان چيز ديگري است، به همين علت جوانان از آنها توقع دارند براي حل مشکلاتشان گام‌هاي عملي بردارند، زيرا اين روزها همه از مشکلات جوانان باخبر هستند و تکرار اين نکات دردي از جوانان دوا نمي‌کند.

عضو هيات مديره دانشگاه تربيت مدرس تصريح مي‌کند: برگزاري نشست خبري و دم زدن از مشکلات جوانان​ دردي را دوا نمي‌کند، مسئولان بايد خبر از اقدامات واقعي بدهند، مهم است که آنها بگويند چه کارهايي انجام داده و چه کارهايي مي‌خواهند انجام بدهند، در واقع مسئولان نبايد به توصيه و بيان مشکلات جوانان بسنده کنند، آنها بايد با امکاناتي که در اختيار دارند ​ ازدواج را تسهيل کنند.

جوانان از مسئولان توقع دارند در چنين مناسبت‌هايي خبرهايي مانند افزايش وام ازدواج، آسان شدن دريافت کمک هزينه‌ها، ايجاد اشتغال و اختصاص تالارهايي با هزينه کم براي برگزاري جشن ازدواج را بخوانند و بشنوند.

انتهاي پيام/گ 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html